شوینده های مایع

شوینده های مایع از چه چیزی ساخته شده اند؟

از زمانی که اولین قالب های صابون ابداع و معرفی شدند، راه طولانی سپری شده و زمان زیادی گذشته است؛ و می توان گفت، این تاریخچه، حتی بیشتر از زمانی است که شستن لباس ها، یک کار فیزیکی سخت محسوب میشد!

شوینده های مبتنی بر چربی حیوانی، از قرن 18 شناخته شده هستند، در حالی که مواد شوینده مصنوعی، حدود 70 سال پیش وارد بازار شدند. از آن زمان به بعد، نوآوری ها و اختراعات جدید، زندگی انسان ها را آسان تر کرده است.

با افزودن آنزیم‌ها، ایده «لکه‌های سخت» به تدریج منسوخ شد، اما لکه‌های چربی و آب سخت، همچنان باعث سردردهای زیادی می‌شدند. از آن زمان بود که ایده مواد شوینده مایع به این صنعت معرفی شد.

شوینده مایع مخصوص شستشو چیست؟

شوینده مخصوص ماشین لباسشویی در دو نوع اساسی پودری و مایع تولید می شود. در حالی که شوینده‌های پودری هنوز بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند، شوینده‌های مایع دارای بسیاری مزایا هستند که ارزش اهمیت و خرید کردن را دارند.

اصطلاح “شوینده مایع”، تا اندازه ای مبهم است و به انواع مختلفی از محصولات تمیز کننده به شکل مایع اشاره دارد. به غیر از مواد شوینده مخصوص مایع لباسشویی، عبارت شوینده مایع، شامل مایع ظرفشویی، مایع صابون دستشویی، طیف وسیعی از پاک کننده های خانگی مختلف و غیره نیز می شود.

انواع شوینده های مایع با فرمولاسیون مرتبط (مانند نرم کننده های پارچه) را می توان در یک کارخانه تولید کرد.

مواد شوینده مایع برای چه مواردی استفاده می شوند؟

انواع شوینده مایع را می توان برای هر نوع شستشو استفاده کرد. با این حال، زمانی که برای تمیز کردن لکه های روغنی به کار می روند و یا در مناطقی با آب سخت استفاده می شوند، بهترین عملکرد را دارد. همه چیز به فرمولاسیون آنها ربط دارد – شوینده های مایع توانایی بالاتری برای آزاد کردن و تجزیه چربی دارند و مواد تشکیل دهنده آنها در برابر مواد معدنی که معمولاً در آب سخت یافت می شوند، انعطاف پذیر هستند.

علاوه بر این، شوینده‌ های مایع برای شستن پارچه‌ های رنگی مناسب ‌تر هستند، زیرا فرمولاسیون آنها، رنگ را بهتر از شوینده‌ های پودری حفظ می ‌کنند.

 

شوینده-های-مایع

 

برای ساخت شوینده مایع چه چیزهایی لازم است؟

ساده ترین توضیح در مورد فرآیند تولید مواد شوینده مایع این است که همه مواد با هم مخلوط می شوند؛ اگر در ادامه، خشک شوند، به مایع تبدیل خواهند شد. در توضیح دوم برای مواد تشکیل دهنده شوینده های مایع، به یک حل کننده، محلولی متشکل از آب و مواد شیمیایی مختلف نیاز است.

چگونه مواد شوینده مایع با کیفیت بالا درست کنید؟

تولید شوینده های مایع می تواند دستی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک باشد.

هر فرآیند شامل مراحل اساسی مشابه است:

1- برداشتن مقدار مناسب از مواد تشکیل دهنده شوینده های مایع و مخلوط کردن اجزای اصلی – مواد خام، ایجاد یک پایه اصلی

مواد شوینده مایع به دو صورت خشک (محصولاتی مانند سدیم تری پلی فسفات، سود پرک و …) یا مایع (محصولاتی مانند تگزاپون، لورامید، بتایین، گلیسیرین و …) هستند. پس از فرمولاسیون مورد نظر، مواد اولیه، اندازه گیری شده و در مخلوط کن همگن قرار می گیرند تا اختلاط فیزیکی و واکنش شیمیایی برای آنها انجام شود.

به طور معمول، این به معنای واکنش خنثی سازی بین اسید سولفونیک یا LABSA (اسید آلکیل بنزن سولفونیک خطی یا Linear Alkyl Benzene Sulphonic Acid) و سود سوزآور از پیش حل شده در مخلوط است.

2- افزودن اجزای متعادل کننده – تنظیم pH، محیط بافر، تثبیت فرمول

پس از اختلاط فیزیکی، نوبت به افزودن قوام دهنده ها، تنظیم کننده های pH و سایر مواد متعادل کننده می رسد. افزودن آنها به منظور دستیابی به ویسکوزیته، پایداری و مقدار pH لازم است.

3- فیلتراسیون – کامل شدن نهایی فرآیند تولید محصول شوینده مایع

در نهایت، شوینده کاملاً مخلوط شده و بین 5 تا 12 ساعت در تانکرهای ذخیره سازی باقی ​​می ماند. در این مرحله، حباب ‌های هوا و کف خارج شده و محصول، برای بسته بندی در بطری آماده می‌ شود.

4- بسته بندی و برچسب زدن بطری ها

فرآیند بسته بندی می تواند دستی، نیمه خودکار و خودکار باشد. ماده شوینده مایع در بطری ریخته می شود، و در ادامه، برچسب گذاری، لیبل گذاری، تکمیل می گردد.

در نهایت، برای تولید یک شوینده مایع، توده مخلوط مواد خشک باید با محلولی متشکل از آب و حل کننده ها مخلوط شود. نتیجه این کار، تولید یک مایع چسبناک و شفاف، آماده بسته بندی است.

نکته کلیدی:

شوینده های مایع، جایگزین مفیدی برای شوینده های پودری هستند، به ویژه در مناطقی که آب سخت استفاده می شود. با مخلوط کردن نسبت مناسب مواد تشکیل دهنده شوینده های مایع، تولید می شود. فرآیند تولید شامل چندین مرحله اساسی است، از مخلوط کردن سازنده ها در یک ماده پایه اصلی گرفته تا افزودن طیف وسیعی از مواد مکمل و متعادل کننده ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *