بررسی انواع تگزاپون

تگزاپون که نام اصلی و علمی آن سدیم لورت سولفات بوده از جمله اصلی‌ترین مواد موجود به منظور ساخت مدل‌های مختلف مواد شوینده است. تنوع بالای انواع تگزاپون موجب شده تا کاربران مختلف بتوانند با توجه به نیاز خود نسبت به خریداری مدل دلخواه خودشان از این ماده اقدام کنند.

از جمله مهم‌ترین انواع مختلف تگزاپون باید به مواردی همچون تگزاپون‌های صدفی و همچنین تگزاپون‌های خمیری اشاره کنیم. هر یک از این موارد دارای خواص خاص خود بوده که شناخت آن‌ها دارای اهمیت بالایی است. در واقع بدون شناخت کلی مزیت‌های مربوط به هر یک از این موارد امکان استفاده صحیح از آن‌ها وجود ندارد.

اهمیت بسیار بالای این موضوع و روند بهره‌گیری از تگزاپون ما را بر آن داشت تا در این متن به بررسی مدل‌های مختلف این ماده بپردازیم. اگر در زمره افرادی قرار دارید که در این رابطه با پرسش‌های خاصی روبه‌رو هستند،‌ توصیه می‌کنیم که در ادامه متن با ما همراه شوید؛ زیرا قصد داریم اطلاعات به روز و مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار دهیم.

تگزاپون بشکه
تگزاپون بشکه

آشنایی کلی با تگزاپون

پیش از بررسی انواع تگزاپون باید با ویژگی‌های کلی این ماده جذاب و کاملاً کاربردی آشنا شویم. همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، این ماده یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مواد شوینده محسوب می‌شود. از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های ساختاری آن می‌توان به کف‌زایی مناسب اشاره کرد. همین امر موجب شده است تا امروزه به وفور شاهد بهره‌گیری از تگزاپون در ساخت مواد شوینده باشیم.

تگزاپون به شکل مناسبی در آب حل می‌شود و می‌توان به راحتی آن را با سایر مواد ترکیب کرد. شاید این پرسش برای شما عزیزان به وجود آمده باشد که تگزاپون‌ها دقیقاً با استفاده از چه ماده خاصی به تولید می‌رسند؟ در پاسخ به این پرسش مهم باید بگوییم که اصلی‌ترین ماده اولیه جهت ساخت این ماده،‌ اتوکسیلاسیون الکل دوسیل است. اتوکسیلاسیون الکل دوسیل را می‌توان از مواد طبیعی نیز به دست آورد.

تفاوتی ندارد که در مورد کدام گزینه از انواع تگزاپون صحبت می‌کنیم؛ به دلیل آنکه کلیه مدل‌های تگزاپون را با استفاده از روغن موجود در داخل هسته خرما و همچنین روغن نارگیل می‌سازند. شایان ذکر است که پیش از تبدیل شدن این روغن به تگزاپون، باید از فرایند سولفوناسیون استفاده شود. در غیر این صورت امکان تبدیل روغن مربوطه به تگزاپون وجود ندارد، حتی اگر حجم بالایی از آن در اختیار ما قرار بگیرد.

 

تگزاپون صدفی

یکی از مدل‌های مهم تگزاپون، مدل صدفی این محصول محسوب می‌شود. تگزاپون صدفی از جمله مواد فعال آنیونی به شمار می‌آيد که می‌توان از آن به منظور ساخت مواد دیترجنت یا شوینده‌ها استفاده کرد. شاید بپرسید که مهم‌ترین تفاوت این نوع تگزاپون که با نام n30 نیز شناخته می‌شود با سایر تگزاپون‌های موجود در بازار چیست؟ باید بگوییم که این تگزاپون تنها موردی به شمار می‌آيد که می‌تواند میزان کشش سطحی آب را از حالت عادی کمتر کند.

چنین ویژگی‌ خاصی آن را به یک ترکیب عالی جهت ساخت انواع شوینده تبدیل کرده است. باید به این نکته اشاره کنیم که تگزاپون‌های صدفی عموماً ساختاری پراکنده دارند که همین مطلب مشخصه مهم آن‌ها به شمار می‌آيد. اگر تا کنون نام شوینده‌های صدفی را شنیده باشید، احتمالاً با این نوع تگزاپون نیز آشنا هستید. در بین انواع تگزاپون این مدل محبوبیت بالاتری در بازار مصرفی دارد.

 

ویژگی‌های کلی تگزاپون‌های صدفی

به منظور بررسی کامل تگزاپون‌های صدفی باید این مواد را از نظر ساختاری زیر ذره‌بین ببریم. تگزاپون‌های صدفی یک عملکرد بسیار ویژه دارند و آن یکنواخت کردن کل سطح شوینده است. این یکنواخت کردن به ما کمک می‌کند تا پیچیده‌ترین مواد شوینده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید برسانیم. تگزاپون‌ها معمولاً مقداری نمک نیز در درون خود دارند. این نمک نقش بسیار مهمی را در ساختار مولکولی آن‌ها ایفا می‌کند.

جالب است بدانید که وقتی تگزاپون‌های صدفی در آب حل می‌شوند‌، یک مقدار ویسکوزیته خود از خود به نمایش می‌گذارند. این ویسکوزیته‌ باید حتماً کنترل شود وگرنه به طور کامل خواص اصلی شوینده را از بین می‌برد. برای کنترل این میزان ویسکوزیته می‌توان از مواد مختلفی بهره‌ برد؛ اما مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه شامل مواردی همچون سدیم کلراید و آلکانول آمید است.

 

مزیت‌های بهره‌گیری از تگزاپون‌های صدفی

تگزاپون‌های صدفی به عنوان یکی از انواع تگزاپون دارای مزیت‌های مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه قابل بررسی است. از جمله این مزیت‌های بی‌نظیر باید به پایدار بودن این ماده در مقابل آب‌های دارای pH بالا اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید به طور عمومی امکان استفاده از چنین آب‌های خاصی برای شستشو وجود ندارد؛ اما با وجود تگزاپون‌های صدفی می‌توان این مشکل را به طور کامل برطرف کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی مربوط به تگزاپون‌های صدفی را می‌توان امکان ترکیب آن‌ها با کلیه سورفکتانت‌های بدون یون دانست. البته باید به این نکته اشاره کنیم که می‌توان از ترکیب کلی این محصولات با آمفوتریک‌ها نیز به منظور ساخت مواد شوینده بهره برد. مزیت مهم بعدی عدم آسیب‌رسانی تگزاپون‌های صدفی به عنوان یکی از انواع تگزاپون به دستان شما است. در واقع نام آن‌ها نیز به همین دلیل انتخاب شده؛ چراکه این نوع تگزاپون دارای گلیکول استئارت است که می‌تواند پوست‌های خشک را به خوبی مرطوب کند.

به همین دلیل است که امروزه در کلیه محصولات شوینده دارای نرم‌کننده شاهد بهره‌گیری از تگزاپون‌های صدفی هستیم؛ بنابراین از جمله مهم‌ترین مزایای مربوط به این مواد خاص باید به گزینه‌هایی همچون امکان ترکیب آن‌ها با سورفکتانت‌ها و همچنین جلوگیری از آسیب رساندن به پوست اشاره کرد.

 

مهم‌ترین کاربردهای مربوط به تگزاپون‌های صدفی

گفتیم که انواع تگزاپون به دو دسته صدفی و خمیری تقسیم‌بندی می‌شوند. از جمله سایر کاربردهای تگزاپون‌های صدفی می‌توانیم به تولید انواع مواد آلی اشاره کنیم. مواد آلی خود در ساختارهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند که توضیح آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

تگزاپون‌های صدفی را می‌توان به منظور ساخت انواع کرم و لوسیون نیز استفاده کرد. دلیل این امر نیز به ساختار مولکولی ویژه و همچنین مناسب بودن آن‌‌ها از لحاظ عدم آسیب‌رسانی به پوست مربوط است. این مواد یک انتخاب عالی به منظور ساخت امولسیون‌کننده نیز هستند. از امولسیون‌کننده‌ها بیشتر در ساخت مواد غذایی خاصی همچون سس‌ها استفاده می‌کنند.

تگزاپون صدفی به عنوان یکی از انواع تگزاپون اگر دارای کیفیت مناسبی باشد، می‌تواند درون ترکیبات مواد ویژه‌ای همچون ادکلن‌ها قرار گیرد، البته میزان دوز کلی این مواد در درون چنین ترکیباتی باید به دقت کنترل شود تا نتیجه نهایی رایحه‌ای دلپذیر باشد.

تگزاپون n70
تگزاپون n70

تگزاپون خمیری

یکی دیگر از انواع مختلف تگزاپون، تگزاپون خمیری است. این نوع تگزاپون نیز به طور ویژه در تولید انواع مواد شوینده به کار می­رود و با نام تگزاپون n70 نیز شناخته می‌شود. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین شاخصه مربوط به تگزاپون‌های خمیری،‌ رنگ زرد آن‌ها است. وجود این رنگ زرد موجب می‌شود تا بتوانیم به راحتی آن را تشخیص دهیم.

ویسکوزیته تگزاپون‌های خمیری یا تگزاپون N70 نسبت به تگزاپون‌های صدفی بالاتر است که این امر خود می‌‌تواند یک مزیت مناسب برای برخی از کاربران باشد. وقتی که این نوع تگزاپون در درون آب قرار بگیرد،‌ مقدار ویسکوزیته موجود در آن به شکل محسوسی کمتر خواهد شد.

برای حل چنین مشکل خاص و مهمی می‌توانیم کمی سدیم کلراید را به آن اضافه کنیم تا میزان ویسکوزیته به حد مناسبی برسد. جالب است بدانید که وقتی این مدل از انواع تگزاپون وارد آب می‌شود،‌ حالتی شبیه به ژل به خود می‌گیرد. دلیل اصلی ایجاد این حالت ویژه را می‌توان ساختار اتر مانند این ماده دانست.

از تگزاپون‌های خمیری به عنوان ماده‌ای فعال با قدرت بالا جهت ساخت انواع مواد شوینده استفاده می‌کنیم. میزان قدرت کلی این ماده در زمینه کف‌زدایی شبیه به تگزاپون صدفی است و از این نظر نمی‌‌توان تفاوت خاصی را در بین این دو ماده مشاهده کرد.

 

ویژگی‌‌های کلی تگزاپون‌های خمیری

قاعدتاً همان‌طور که به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به تگزاپون‌های صدفی پرداختیم، ضروری است که در مورد ویژگی‌های تگزاپون‌های خمیری نیز صحبت کنیم.

با افزودن مقدار کمی مواد آمفوتریک به درون تگزاپون می‌توانید میزان کف کردن و همچنین به طور کلی میزان شویندگی آن را به شکل بی‌نظیری افزایش دهید. این نوع ویژگی‌ تنها در تگزاپون‌های خمیری قابل مشاهده است و نمی‌توان آن را در سایر تگزاپون‌ها مشاهده کرد.

تگزاپون‌های خمیری دارای بوی ملایمی هستند و میزان ماده فعال در آن‌ها به بیش از نود و چهار درصد می‌رسد. میزان جرم مولکولی این ماده نیز در حدود 288 گرم بر مول است. با توجه به این موارد می‌‌توان گفت که تگزاپون خمیری به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع تگزاپون‌، گزینه مناسبی به منظور ساخت انواع شوینده‌ها است.

کاربردهای مربوط به تگزاپون‌های خمیری

تگزاپون‌های خمیری از مهم‌ترین انواع تگزاپون به شمار می‌آيند. اگرچه ساختار کلی این ماده با تگزاپون‌های صدفی یکسان است؛ اما کاربردهای آن‌ با کاربردهای مربوط به تگزاپون‌های خمیری کمی متفاوت به نظر می‌رسد. اولین کاربرد جانبی تگزاپون‌های خمیری را می‌توان مربوط به صنایع چاپ و رنگرزی دانست.

یکی دیگر از کاربردهای حساس این نوع تگزاپون، بهره‌گیری از آن به منظور تولید انواع پاک‌کننده‌های صنعتی است. پاک‌کننده‌های صنعتی معمولاً باید دارای دوام بسیار بالایی باشند و این امر با اضافه کردن تگزاپون به درون این ترکیبات امکان‌پذیر است. تگزاپون حتی به عنوان امولسیفایر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته استفاده از این ماده به عنوان امولسیفایر کمتر از سایر کاربردهای آن اهمیت دارد. در حوزه چرم‌سازی نیز می‌توان از این ماده به منظور ایجاد مواد روغن‌زدا کمک گرفت.

با توجه به موارد گفته شده باید بیان کرد که کاربردهای مربوط به تگزاپون‌های خمیری کاملاً گسترده به نظر می‌رسد. انتخاب یک تگزاپون خمیری مناسب در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که هم تگزاپون‌های خمیری و هم تگزاپون‌های صدفی مدنظر خود را تنها از منابع و فروشگاه‌های مجرب و قابل اعتماد خریداری کنید. در غیر این صورت، احتمال اینکه نتوانید به هدف نهایی خود در هر یک از حوزه‌های گفته شده برسید، وجود دارد.

ترکیب تگزاپون با سایر مواد
ترکیب تگزاپون با سایر مواد

تفاوت‌ تگزاپون‌ N70 و تگزاپون صدفی

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در مورد انواع تگزاپون از ما پرسیده می‌شود،‌ تفاوت بین تگزاپون‌های N70 و صدفی است. در واقع همه کاربران دوست دارند بدانند که چه موارد خاصی موجب تفاوت اصلی بین این دو نوع تگزاپون شده است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این دو نوع تگزاپون در بسیاری از ویژگی‌ها کاملاً شبیه به هم هستند. در واقع حتی موارد مهمی همچون ساختار مولکولی آن‌ها بسیار شبیه به هم است. عمده تفاوت بین تگزاپون‌های خمیری و تگزاپون‌های صدفی به عنوان مهم‌ترین انواع تگزاپون، به میزان غلظت و شفافیت آن‌ها و همچنین قیمت آنها ارتباط دارد.

تگزاپون‌ N70 دارای غلظت بالاتری نسبت به تگزاپون صدفی است و به همین دلیل به طور کلی دارای قیمت بالاتری است؛ بنابراین اگر نیازمند کاهش هزینه‌های کلی خود در تولید انواع شوینده هستید، بهتر است که به جای خریداری تگزاپون‌ N70 به دنبال تگزاپون‌ صدفی باشید. تگزاپون‌های N70 نیز دارای مزیت‌های خاصی هستند که از بین آن‌ها باید به شفافیت بالایشان اشاره کنیم. در کلیه مواد شوینده کاملاً شفاف به جای بهره‌گیری از تگزاپون‌های صدفی باید به سراغ تگزاپون‌های خمیری برویم.

با توجه به این موارد مهم باید بیان کرد که هر دو مورد از این تگزاپون‌ها دارای خواص خاص خود هستند؛ اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها به مواردی همچون میزان قیمت (قیمت بالاتر تگزاپون‌های N70) و همچنین میزان شفافیت (شفافیت بهتر تگزاپون خمیری) برمی‌گردد.

 

سخن پایانی

تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات یکی از مهم‌ترین مواد موجود در زمینه ساخت انواع مواد شوینده است. بدون خریداری این ماده حقیقتاً نمی‌توانید ماده شیمیایی مدنظر خود را با کیفیت مناسبی تولید کنید. این ماده ویژه در مدل‌های مختلفی از جمله صدفی و خمیری قابل دسترسی است.

در واقع این دو مدل از انواع تگزاپون بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. وجود مواردی همچون پایدار بودن در مقابل کلیه آب‌های سخت و دارای ph پایین از جمله مزایای بهره‌گیری از این مواد است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به کلیه پرسش‌های شما عزیزان پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *